انواع دستکش‌های پزشکی

به طور کلی می‌توان دستکش‌های پزشکی را در دو دسته‌ی دستکش‌های معاینه و جراحی تقسیم بندی کرد. این دستکش‌ها در انواع و مدل‌های مختلف و متنوعی ساخته شده‌اند اما مهم‌ترین وجه تفاوتی که دارند، جنس مواد سازنده آنها است. در واقع جنس دستکش و ویژگی‌ها و میزان مقاومتی که دارد تعیین می‌کند که دستکش برای چه کاربردهایی مناسب‌تر است.

medical-protective-gloves-isolated-on-a-white-background-hand-drawn-illustration-in-the-doodle-style-free-vector (1)

انواع دستکش:

0003792_دستکش-لاتکس-2-نهایی_400
225dacbf238ef9086fd8693078d15147
وینیل

دستکش لاتکس: یک دستکش از جنس لاستیک است که از مواد طبیعی ساخته شد‌ه‌است. معمولاََ این دستکش برای محافظت از دست در کارهای صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود. مشکل این دستکش‌ها، ایجاد حساسیت پوستی در بعضی افراد است. در صورتی که این حساسیت وجود نداشته باشد، دستکش لاتکس از لحاظ راحتی و انعطاف پذیری از انواع دیگر دستکش مناسب‌تر است. این نوع دستکش در دو نوع پودری و بدون پودر در بازار تجهیزات پزشکی عرضه می‌شود که نوع پودری آن به دلیل ایجاد حساسیت بیشتر، کمتر استفاده می‌شود.

 

دستکش نیتریل: این نوع که دستکش پزشکی نیز نامیده می‌شود بر خلاف دستکش لاتکس، بدون استفاده از لاتکس و از مواد مصنوعی ساخته شده و هیچ گونه حساسیت پوستی ایجاد نمی کند. مزیت این دستکش یک‌بار مصرف، مقاومت آن در برابر پارگی یا سوراخ شدن در مقایسه با سایر دستکش‌ها است. به همین منظور، قبل از ورود دستکش یکبار مصرف به بازار تجهیزات پزشکی، آزمایش‌های مختلفی بر روی آن انجام می‌شود.

 

دستکش وینیل: این مدل دستکش که از پلیمر پلی وینیل کلراید(PVC) ساخته شده است بیشتر در صنایع غذایی و مواردی استفاده می‌شود که طول عمر و ایمنی در اولویت قرار ندارد. به طور مثال می توان از این دستکش در نظافت، محیط آزمایشگاه و در زمان آشپزی استفاده کرد